2012/1
Bc. Anna Packová
odborný referent pro školní stravování Magistrátu města Brna
Ve spolupráci s paní Bc. Alenou Strosserovou a metodičkou školního stravování kraje Vysočina paní Olgou Johanidesovou se pokusím shrnout základní informace a poznatky v problematice dietního stravování ve školních jídelnách.
Mezi známá fakta patří to, že školní stravování nemá ve svých povinnostech přípravu diet zahrnutou a navíc školní jídelna nemá statut dietní jídelny a poskytuje tedy „pouze“ běžný standard, který odpovídá potřebám příslušné zdravé věkové skupiny stravovaných.
JENŽE
v současné době se požadavky na možnost podávání dietních jídel v zařízeních školního stravování stupňují, a co tedy s tím?
Při přijetí dětí, žáků a studentů se speciálními stravovacími potřebami, které nelze zabezpečit v rámci školního stravování, by měli zákonní zástupci nebo zletilí strávníci počítat s tím, že způsob a rozsah poskytovaných stravovacích služeb bude nutné zvolit s ohledem na výživové potřeby a případně i provozní možnosti dané právnické osoby, která tuto činnost vykonává.
Při rozhodování máme k úvaze dvě strany pomyslné mince:
na straně jedné:
- soucítíme s rodiči dítěte, které má zdravotní obtíže, vyžadující specifickou stravu, a proto rozumíme přání, aby jejich potomek nebyl v důsledku tohoto handicapu vyčleněn z dětského kolektivu,
- chápeme apel zdravotníků, abychom vycházeli vstříc těmto potřebám, protože to jednoduše vyžaduje zdravotní stav těchto dětí,
na straně druhé:
- nemáme pracovníky, kteří by byli vzděláni či alespoň vyškoleni v přípravě dietní stravy,
- v současné době již na mnoha místech nejsou ve funkci vedoucí školní jídelny zaměstnáni erudovaní pracovníci, kteří by měli odpovídající vzdělání v oboru výživy, natož aby se orientovali v dietním systému,
- nemáme finanční prostředky na ohodnocení pracovníků, kteří by se dietnímu vaření věnovali,
- v mnoha školních jídelnách nemáme ani technologické vybavení na tuto činnost,
- a v neposlední řadě také v mnoha školních jídelnách chybí i ochota pracovníků, zaujmout k této problematice postoj přijatelný pro obě strany.
Je neoddiskutovatelné, že bodů, které hovoří v „neprospěch“ dietního stravování ve školních jídelnách je bohužel více.
Co tedy dále s tímto problémem, „kam s ním“? Kdy vyjít dítěti vstříc?
- Když přinese potvrzení od lékaře, že jeho zdravotní stav vyžaduje dietu (netýká se vegetariánů a jiných alternativních směrů ve výživě),
- když máme dostatek odborně vyškoleného personálu,
- když jsme schopni technicky zajistit všechny nutné kroky k vaření diety,
- když jsme schopni dodržet kritické body při donášené stravě,
- když máme dost sil k tomu všechno uhlídat do zdárného konce,
- když jsme ochotni vzít na sebe odpovědnost za možné následky při nedodržení všech potřebných kroků.
Návrh možných řešení:
I. Pro školní jídelnu:
- po dohodě se zdravotníky umožnit legálně přípravu dietní stravy (specifikovat výčet diet) ve školních jídelnách, a to za předpokladu, že její realizaci budou zabezpečovat osoby způsobilé k těmto úkonům; (tímto by došlo k poskytnutí lepší nabídky školských služeb a vytvoření tak konkurenceschopnosti v gastronomických službách),
- umožnit přípravu dietní stravy v těch školských zařízeních, ve kterých tato činnost neohrozí nabídku běžného školního stravování (technologické vybavení kuchyně, kapacita zařízení, souhlas zřizovatele a doplnění činnosti do zřizovacích listin),
- zapracovat do vyhlášky o školním stravování (uvést např. jako doporučení pod čarou tak, jak byly dříve uvedeny spotřební normy a receptury pro školní stravování),
- stanovení maximálních finančních normativů na vytipovanou skupinu diet,
- povinnost evidence rámcových nutričních hodnot,
- definovat osobu způsobilou – podmínky kvalifikačních předpokladů (vzdělání v oboru nutriční terapeut/dietní sestra, odborná praxe, proškolený kuchařský personál kuchyně), odpovědnost za prováděné služby, ale i legislativní a odborná podpora,
- evidence tohoto způsobu stravování i v resortním statistickém výkaznictví (počet vydaných porcí, výše příspěvku na stravování).
Výše uvedené body lze však realizovat pouze ruku v ruce s přidělením finančních prostředků na zajištění nadstandardních mezd pro pracovníky školních jídelen.
nebo tyto alternativy:
- umožnění nákupu těchto specifických služeb i od jiné osoby provozující stravovací služby (garance dietní stravy) současně s provozem vlastní běžné školní jídelny,
- dietní stravu poskytovat v rámci doplňkové činnosti,
- při zajištění těchto speciálních stravovacích služeb, které nejsou ošetřeny ve školském zákoně a přímo nesouvisí se školním stravováním, by se eventuelně mohlo postupovat pouze podle § 123, který řeší poskytování služeb za úplatu.
Je však třeba opět připomenout, že tato specifická služba, poskytnutá školní jídelnou nemá charakter léčebné dietní výživy a není garantována odborníkem z oblasti medicínské tak jako ve zdravotnických zařízeních.
II. Rodiče si přinesou vlastní jídlo
- dříve tato možnost narážela na odpor hygieniků, v současné době je již v praxi možno použít,
- s rodičem uzavřít smlouvu s pevně stanovými pravidly a odpovědností,
- pokrmy musí být skladované ve zvláštní lednici,
- pokud máme více strávníků, musíme hlídat označení, aby nedošlo k záměně,
- bedlivě hlídat, aby ohřátý pokrm byl v pořádku.
Tento způsob řešení však přináší jednu problematickou záležitost. Postoj České školní inspekce je takový, že v případě donášení stravy rodiči do školní jídelny, nemůže být toto dítě, žák – strávník, vykazován ve statistickém výkazu (přestože se musí jídlo ve školní jídelně ohřát, vydat a posléze umýt i stolní nádobí!!!). Všichni dobře víme, jak velký úbytek finančních prostředků v rozpočtu způsobí odečtení byť jednoho strávníka.
Nejlépe se v tomto případě osvědčila součinnost s rodiči. Rodič spolupracuje se ŠJ, vybírá vhodné pokrmy z jídelního lístku a dodá případně do ŠJ potraviny, které se ve standardním stravování nevyskytují.
III. Bude jedna jídelna, která bude vařit dietní jídla pro region (město) a rozvážet
V současné době poněkud těžko realizovatelná varianta (avšak ne nezajímavá).
- finančně náročné,
- vyžaduje nádobí pro teplý rozvoz,
- nebo šokéry a chladící vozy,
- odborníka se znalostí všech požadovaných diet,
- dá se předpokládat, že kvalita jídel při rozvozu může poklesnout.
Dalším předpokladem je, aby na dosažitelném orgánu státní správy seděl nutriční terapeut, který bude připravovat jídelní lístky a dohlížet na přípravu v jednotlivých zařízeních.
Tato varianta se možná v budoucnosti ukáže jako jedno z možných řešení, avšak bude třeba pečlivého zabezpečení všech aspektů takového řešení.
Z výše uvedeného výčtu všech úskalí týkajících se přípravy diet ve školních jídelnách je zjevné, že v budoucnu bude muset dojít k nějakému řešení, neboť tlak rodičů na tuto službu se zvyšuje. Bude však zapotřebí mnoha jednání a legislativních úprav, aby mohlo být dietní stravování pro děti a žáky zajišťováno v zařízeních školního stravování.