2013/1
Mgr. Veronika Březková,
Lékařská fakulta Katedra výživy, Masarykova univerzita, Brno
PhDr. Leona Mužíková, Ph.D., Pedagogická fakulta
Katedra výchovy ke zdraví, Masarykova univerzita, Brno
Výživa se týká každého. Patří mezi základní lidské potřeby. Byla první záležitostí, která nás zajímala po narození. V průběhu života láká všechny naše smysly. Bez ní život prostě není. Současně patří mezi nejčastější příčiny problémů souvisejících s lidským zdravím. 1 proto patří do náplně povinné školní docházky.
Výživa jako zákonná součást vzdělávání
Legislativně je podpora výživy ve školní výuce zahrnuta v rámci Rámcového vzdělávacího programu (dále RVP), který vymezuje závazné rámce pro jednotlivé etapy vzdělávání- předškolní, základní a střední.
Například v rámci RVP pro mateřské školy je výživa obsažena v biologické oblasti zvané „Dítě a jeho tělo“. Záměrem vzdělávacího úsilí v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a nervosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, učit je sebeobslužným dovednostem a vést je k zdravým životním návykům a postojům.
Pro základní školy je při zaměření se na výživu cílem RVP „učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný“. Výživa je zde přímo obsažena ve třech vzdělávacích oblastech: Člověk a jeho svět (pro 1. stupeň), Člověk a zdraví (pro 2. stupeň) a Člověk a svět práce (přímo s okruhem „Příprava pokrmů“). Tak jak název dokumentu napovídá, učivo o výživě je zde vymezeno jen rámcově „zdravá výživa“, „výživa a zdraví“, „zásady zdravého stravování“ a veškeré další vymezení a rozpracování učiva je na samotných školách – učitelích.
Výživa jako součást projektů do škol
RVP je legislativním podkladem. Praxe může být však složitější. Realizovat témata na školách pomáhají různé výživově zaměřené projekty, např.“ Zdravá abeceda“, „Zdravé zuby“, „Zdravá pětka“ a „Víš co jíš“. Tyto edukační projekty jsou celoplošně rozšířené a v podstatě každá škola se může do jejich realizace zapojit. Velkým přínosem mohou být i projekty, které mají pouze regionální charakter a v neposlední řadě projekty školní, které vznikají přímo na školách, dle konkrétních podmínek a potřeb škol.
Některé projekty vznikají jen na krátkou dobu, jiné úspěšně zůstávají. Mezi kritéria hodnocení jejich efektu patří atraktivnost (obsahová a vizuální), jednoduchost a realizovatelnost, ale také didaktická rozpracovanost a věcná správnost obsahu. K životnosti projektu pak přispívá vhodně zvolená časová náročnost na realizaci projektu ve výuce. A v neposlední řadě existence, aktuálnost a design webových stránek.
MATEŘSKÁ ŠKOLA A ZDRAVÁ ABECEDA
Tematický vzdělávací program Zdravá abeceda podporuje zdravý životní styl dětí, s jasným cílem prevence nadváhy a obezity. Hlavním smyslem však není vytvořit prostředí podporující zdraví či povídat si o tom, co je zdravé. Program je postaven na podpoře kompetencí dětí pro jejich samostatná a konkrétní rozhodnutí.
Dle základního motta programu („Provázíme děti na cestě ke zdravému životnímu stylu“) je učitel průvodcem, který velmi dobře zná cestu, ví, jak vyřešit problémy, se kterými se na ní může setkat, ale hlavně nechává dítě into cestu co nejvíce samostatně prožívat a objevovat.
Hlavním cílem je podpořit prostřednictvím připravených tematických celků správné návyky pro zdravý životní styl dětí a následně i rodičů. S metodikou jsou seznamováni pedagogové mateřských škol prostřednictvím seminářů. Tyto semináře jsou vedeny v malých skupinách okolo deseti účastníků, vzniká tak prostor pro vzájemnou interakci.
Program vznikl v roce 2008 a první semináře proběhly na jaře 2009. Od té doby prošlo kurzem (akreditovaným MŠMT) více než 2400 účastníků, tj. asi 10 % všech učitelek mateřských škol v ČR.
Program je podporován těmito institucemi: Ústav preventivního lékařství Lékařské fakulty Masarykovy univerzity, Dětská nemocnice FN Brno, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy Praha, Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 1, 2 a 4 a společnost Danone a sdružení Aisis. Samotné kurzy pak vedou učitelé z praxe.
Metodika programu i kurzů pro učitele prochází úpravou na základě zpětné vazby, která je umožněna díky skutečnosti, že ji ve spolupráci s odbornými garanty sestavuje skupina zkušených učitelek a ředitelek mateřských škol.
Životní styl je sledován ve čtyřech doménách – pohyb, výživa, vnitřní pohoda a zdravé prostředí. Tento čtyřlístek je držen v každém tematickém celku, jde o odborně komplexní program. Program je postaven na detailním scénáři celého týdne i jednotlivých činností a je podpořen řadou atraktivních výukových pomůcek. Jednotlivá témata jsou postavena na situacích, které děti žijí, na prožitcích, které jim umožňují rozhodnout se, jak svůj život vést k vyšší kvalitě a zdraví. Smyslem programu je, že každý nese odpovědnost za své činy.
Obsah tematických celků vychází z RVP pro předškolní vzdělávání.
Tabulka 1
Téma „Jak se dělá jídlo“ a jeho provázanost ve všech doménách (výživa, pohyb, vnitřní pohoda a prostředí)
Cíl: Příprava jídla na oslavu či jinou příležitost (pečení chleba)
Obsah: – Zdravý pohyb: děti vyjadřují pohybem obsah souvisejících písní a pohádek – Zdravá výživa: děti rozřazují potraviny v potravinové pyramidě, určují základní čtyři chutě, objevují (přírodní) zdroj potravin – Vnitřní pohoda: děti nacházejí souvislosti mezi kvalitou jídla a duševní kvalitou života – Zdravé prostředí: děti nacházejí souvislost mezi zdrojem potravin a jejich úpravou a vlivem na životní prostředí
|
V programu jsou sestaveny tzv. Kompetence dětí“, které vycházejí z RVP pro předškolní vzdělávání. Tato sada kompetencí slouží učitelům, vedení mateřské školy i rodičům pro uvědomění si toho tzv. „kde jsou“ a „kam až chtějí nebo mohou dojít“.
Tabulka 2
Kompetence dětí v doméně „Zdravá výživa“
Zdravá výživa
1. Dokáže vysvětlit rozdíl mezi surovinou a potravinou. 2. Pojmenovává složení jídelníčku podle potravinové pyramidy. 3. V závislosti na jídelníčku ve školce vhodně doplňuje osobní (rodinný) jídelníček a vybírá potraviny. 4. Podílí se na plánování jídelníčku a přípravě jídla ve školce a/nebo rodině. |
Pro učitelky a ředitelky jsou vytvořeny tvz. Standardy třídy, jehož jednotlivé body vycházejí z realizovatelných možností a zároveň častých nedostatků ve školkách.
Tabulka 3
Standard třídy v doméně „Zdravá výživa“
Zdravá výživa
-„Pitná voda je tu doma“ aneb Základem pitného režimu jsou neslazené tekutiny. -„Sladké smím, ale nemusím“ aneb Přednost mají neslazené výrobky s možností vlastního dochucení. -„Vím, kolik sním“ aneb Děti si určují velikost porcí. – „Jídelníček po malíček“ (vychází z principu „Den má alespoň tolik jídel, kolik ruka prstů“ – tedy že dítě, rodič i učitel mohou sledovat jídelníček celého dne) aneb Je zveřejněn školní jídelníček, aby mohl být vhodně doplňován v rodinách. |
Program zdravá abeceda poskytuje na svých webových stránkách materiály ke stažení: od plakátů, které obrazem shrnují jednotlivé domény určené nejenom pro mateřské školy, po letáčky určené výhradně pro rodiče. Více na www.zdravaabeceda.cz.
1. stupeň ZÁKLADNÍ ŠKOLY A ZDRAVÉ ZUBY
Hlavním cílem programu je zlepšit zdraví zubů u dětí a mládeže, a tak vytvořit předpoklady k zajištění zdravých zubů i u dospělé populace v budoucích letech.
Program poskytuje také metodické semináře pro učitele. V rámci programu bylo k 31. červnu 2011 zrealizováno již 108 seminářů a proškoleno 3230 učitelů. Součástí programu je i pravidelné vyhlašování soutěží.
Autorský tým projektu Zdravé zuby se skládá ze specialistů na zubní zdraví a odborníků na školní výukové programy. Projekt má podporu velmi širokého spektra státních (Kancelář WHO v ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v ČR, Ministerstvo zdravotnictví ČR, Česká společnost pro dětskou stomatologii a Česká stomatologická komora) i soukromých organizací, jejichž činnost nějakým způsobem souvisí se zdravými zuby u dětí.
Program je již tradiční součástí výchovy ke zdraví na I. stupni základních škol. Škola tak má možnost systematicky a dlouhodobě působit na postoje dětí k zubnímu zdraví.
Program poskytuje:
– informační manuál pro učitele, kde jsou uvedeny odborné údaje týkající se zubního zdraví, doplněné obrazovým materiálem, tabulkami a grafy
– pracovní listy pro žáky, které interaktivním způsobem a poutavě přiblíží dětem problematiku zubního zdraví (kvízy, křížovky, doplňovačky, apod.), diplomy, inter-netové stránky
– metodická příručka pro učitele, která respektuje RVP pro základní vzdělávání a začleňuje problematiku dentální hygieny do běžné výuky.
Více informací na www.zdravezuby.cz
ZÁKLADNÍ (I MATEŘSKÉ) ŠKOLY A ZDRAVÁ PĚTKA
Cílem projektu je motivovat děti k automatickému přijetí zásad zdravé výživy a jejich přirozené implementaci do životního stylu.
Projekt Zdravá Pětka proběhl ve 2. pololetí školního roku 2011/2012 v 750 základních školách a mateřských školkách ve všech regionech republiky.
Lektoři Zdravé Pětky seznamují žáky v rámci dvouhodinového bloku zábavnou a interaktivní formou se zásadami zdravého stravování.
Pro mateřské školy a 1. stupeň základní školy projekt vystupuje pod názvem „Škola zdravé pětky“. Seznamuje žáky s 5 základními zásadami zdravého stravování – správným složením jídelníčku, ovocem a zeleninou, pitným režimem, zásadami hygieny a bezpečnosti potravin a přípravou zdravé svačinky.
Pro 2. stupeň základní školy projekt vystupuje pod názvem Párty se zdravou pětkou. Žáci se dozvědí užitečné informace o kombinaci zdravých potravin a chutí, naučí se jednoduché triky ze studené kuchyně i zásady správného stolování. Sami si připraví občerstvení, které nakonec všichni ochutnají.
Tabulka 4
Pět zásad Zdravé Pětky
1. Jez zdravě. V potravinové pyramidě vybírej spíš ze spodních pater.
2. Nakupuj chytře. Čti údaje na potravinách a ty příliš sladké nebo tučné neber. 3. Bav se při vaření. K přípravě jídla přizvi kamarády a užij si zdravou legraci. 4. Před každým jídlem si umyj ruce a hezky prostři stůl. 5. Hýbej se. Pravidelně sportuj. A zkus ujít 10000 kroků denně. |
Projekt poskytuje na svých webových stránkách výukové materiály a informační portál pro děti a rodiče. Více na www.zdrava5.cz
ZÁKLADNÍ ŠKOLY A HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ
Hravě žij zdravě je interaktivní internetový kurz, který se zaměřuje na podporu životního stylu dětí. Je zaměřen na žáky základních škol, ideálně ve věku 10 – 14 let. Jeho hlavním cílem je zlepšení výživy, pitného režimu a pohybové aktivity.
Pomocí vzdělávacích postupů vede děti k utváření správných stravovacích návyků a podporuje jejich aktivní životní styl. Je propojen celorepublikovou soutěží pro páté třídy, v letošním roce se uskutečňuje již 6. ročník.
Více informací na www.soutez.hravezijzdrave.cz.
Tabulka 5
Informace k programu
Základní program kurzu je strukturován na 4 týdny.
Každý týden je soutěžním třídám zpřístupněna nová lekce v podobě hry, která dětem umožňuje plnit zábavné úkoly vztahující se k tématu daného týdne. Cílem kurzu a soutěže je pracovat na změně stravovacích návyků s důrazem na správnou skladbu jídelníčku a správný jídelní režim. Ačkoliv jde o internetový kurz – sleduje i pohybovou aktivitu dětí a snaží se je motivovat ke snížení času stráveného sledováním televize nebo hraním počítačových her. |
Záštitu nad projektem poskytly Česká technologická platforma pro potraviny a Potravinářská komora.
2. stupeň ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍŠ CO JÍŠ
Tento výukový program a pracovní sešity vytvořilo informační centrum bezpečnosti potravin We pro rezort Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK, MZ ČR, ÚZEI a Společností pro výživu. Je primárně určen pedagogům a žákům 2. stupně ZS.
Cílem programu je nabídnout rezortu MŠMT kvalitní podpůrný produkt, který vychází z ověřených informačních zdrojů a má ambice zatraktivnit výuku daného tématu.
Samotný program je rozdělen na šest základních témat. Každé téma obsahuje pracovní sešit, který je určen žákům 8. a 9. tříd základních škol.
Tabulka 6
Pracovní sešity
Pracovní sešit Živiny a voda
Pracovní sešit Výživová doporučení Pracovní sešit Výživa a nemoci Pracovní sešit Nákazy z potravy a jejich prevence Pracovní sešit Otravy z jídla Pracovní sešit Potraviny a bezpečnost |
Každý pedagog tak má možnost si ke své výuce vybrat jak celý program, tak i jednotlivá témata včetně pracovních sešitů ke každému tématu, které slouží k procvičení probrané látky.
Ve školním roce 2011-2012 bylo do pilotního programu vybráno několik základních škol a na základě jeho vyhodnocení se bude program dále aktualizovat.
Tabulka 7
Žáci by po absolvování výuky měli znát:
-hlavní části zažívacího traktu, principy trávení a vstřebávání živin, roli jater v látkové přeměně
-charakteristiku hlavních živin -význam bílkovin, jejich základní dělení, doporučený příjem, rizika z nedostatku a z nadbytku, zdroje ve výživě -význam sacharidů, jejich dělení, potřebu, rizika z neadekvátního příjmu, zdroje ve výživě -pojem glykemický index, dělení potravin na základě hodnoty glykemického indexu, rizika konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem, -význam vlákniny ve výživě, její typy a zdroje -význam a dělení tuků, jejich doporučený příjem, rizika z nedostatku a nadbytku, zdroje tuků ve výživě -roli cholesterolu v organismu, cholesterol endogenní a exogenní, zdroje ve výživě, rizika spojená se změněnými hladinami cholesterolu v krvi -charakteristiku a význam hlavních minerálních látek a stopových prvků -charakteristiku a význam jednotlivých vitamínů -význam antioxidantů ve výživě -význam a potřebu vody, problematiku pitného režimu (co pít a v jakém množství), rizika nedostatečného příjmu tekutin. Více na www.viscojis.cz |
Již zmíněné doplňují programy podporované také Evropskou unií: Mléko do škol a Ovoce do škol.
Projekty výživy ve školní jídelně
Součástí výživy ve škole je samozřejmě i školní jídelna. Jejím jediným přínosem není pouze nasytit své strávníky, ale také se aktivně zapojit do výživového vzdělávání a přispívat k vhodnému výživovému chování dětí. Některé projekty se spoluprací školní jídelny počítají a školní jídelna se stává důležitou součásti výživového projektu např. Zdravá abeceda.
Existují samostatné projekty, které se specializují přímo na školní jídelny: například projekt společnosti Bonduelle zvaný Škola plná zdraví (www.skolaplnazdravi.cz). Jeho hlavní myšlenkou je spolupráce s jídelnami mateřských a základních škol a zvýšení kvantity i kvality konzumace zeleniny u jejich strávníků a tím snížení hrozby nadváhy a obezity. Cílem projektu je „začlenění většího podílu zeleniny do školního stravování v České republice a ne-násilnou, hravou formou zvýšení obliby zeleniny u děti“.
Hnací silou projektu je motivační program „Bondíkmánie“. Pravidla jsou jasná: „za každý snědený zeleninový oběd dostane žák jeden „bondík“ (tj. razítko do kartičky), za nasbírané „bondíky“ děti dostávají dárky a pomůcky do školy“. Nutno podotknout – vše s logem společnosti Bonduelle.
Závěr
Projekty o výživě určené pro mateřské a základní školy mohou významně zkvalitnit výživové vzdělávání dětí a přispět k lepšímu výživovému chování. Velmi důležitá je nejen odborná a pedagogická koncepce projektu, ale i samotna realizace projektu v podmínkách konkrétní školy. Funkční projekt by měl vždy vycházet z aktuálních vzdělávacích podmínek (tedy RVP) a snažit se podněcovat k aktivní spolupráci na projektu učitele, děti, rodiče a v neposlední řadě školní jídelnu (kuchyň).
Projekty jsou často finančně podporované potravinářskými firmami – což se v projektech zobrazuje různým způsobem. To samotné kvalitu projektu nesnižuje. S reklamou se však na veřejném prostoru (tedy i škole) musí pracovat vždy velmi obezřetně.
Zdroje:
– www.zdravaabeceda.cz – www.zdravezuby.cz – www.zdrava5.cz – www.viscojis.cz
– http://www.szif.cz/irj/portal/anonymous/komodity/rv/04/07
– http://ec.europa.eu/agriculture/drinkitup/index_cs.htm
Mužíková, Leona. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů, l. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 141 s.