Poradna - Školní stravováníPoradna - Zásady správné výživy

Jsou pro děti předškolního věku vhodné tyto potraviny?

Dobrý den,

chci se zeptat, jestli jsou pro děti předškolního věku vhodné tyto potraviny – houby, hermelín, tavené sýry, párky, musli tyčinky, rama, paštiky.

Dítě mojí známé chodí do MŠ, tavené sýry jsou na denním pořádku, máslo výjimečně, tak 2x do měsíce, jinak jen rama i na omaštění teplých jídel a na jíšku. Protože moje vnučka nastupuje v září do MŠ, zajímá mě, jestli existují nějaké předpisy co se v MŠ dětem podávat může a co ne? Kde to najdu?

Děkuji.

Dobrý den,

 

odpovídám na dotaz týkající se vhodnosti některých potravin pro děti předškolního věku. Správný vývoj dětského organismu a harmonie všech funkcí jsou závislé především na přiměřené a plnohodnotné výživě. O tom, kolik jednotlivých živin a v jakém poměru jich má být obsaženo v denní stravě dítěte informují doporučené výživové dávky, ve školním stravování tzv. spotřební koš. Jak  výživové dávky naplnit je věcí míry odborných znalostí pracovníků zařízení školního stravování.

 

Houby – mají určitou malou výživovou hodnotu, ale používají se jen jako pochutina, nákup výhradně z obchodní sítě. Někdy i po požití pokrmů z jedlých hub může dojít k onemocnění, zejména jde-li o staré plodnice nebo houby poškozené při sběru (zapařením), nebo byl pokrm opakovaně regenerován, proto bych přípravu pokrmů u předškolních dětí volila výjimečně.

 

Hermelín – jedná se o sýr výrazné chuti, doporučovala bych používání zřídka, na seznámení se specifickou chutí. Sýry obecně jsou pro děti předškolního věku vhodné, zvláště když dítě odmítá mléko. Sýry používáme jako samostatnou součást jídel, do pomazánek, náplně do těst, jako součást zeleninových, sýrových, masitých jídel. Pro děti jsou vhodné tvrdé i měkké sýry, ne však příliš aromatické a slané. Pro spotřebu vybírat skutečné sýry, nikoliv výrobky s přidaným rostlinným tukem.

 

Párky – uzeniny celkově zařazujeme pro děti předškolního věku ve velmi   omezené míře, pokud ano, podáváme kvalitní s vysokým procentem čisté svaloviny. Jako alternativu můžeme zařadit  výrobek obsahující živočišné bílkoviny z vajec, mléka a vlákniny.

 

Müsli tyčinky – zdroj energie, běžně se podávají při vyšší tělesné aktivitě nebo při méně vydatném denním jídle, tzv. na doplnění. Neměly by nahrazovat čerstvě připravený dezert např. s ovocem, tvarohem nebo syrové ovoce či zeleninu.

 

Máslo, rostlinné tuky – kromě tuku, který je zastoupen v potravinách, se dětem podává máslo, oleje a rostlinné tuky s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin, ale i sádlo. Důležité je vědět, že ve školním stravování se sleduje množství spotřebovaných vybraných druhů potravin v návaznosti na výživové dávky příslušné věkové kategorie a jednou sledovanou komoditou jsou také tuky, sleduje se množství,  podíl rostlinných a živočišných tuků v  zastoupení v poměru 1:1.

 

Paštiky – jedná se většinou o průmyslově vyráběné konzervované masné výrobky. Podle složení jednotlivých druhů výrobků převážně s vyšším obsahem tukové složky, masa, vnitřností, někdy i kůží. Pro děti předškolního věku bych zařazování těchto výrobků volila ojediněle. Přikláněla bych se k výrobě vlastní pomazánky, mimo jiné z vařeného či pečeného masa, popřípadě  jater na přesnídávky a odpolední svačiny v předškolním zařízení.

 

Předpis, který hovoří o školním stravování, čímž se rozumí stravovací služby pro děti, žáky a studenty v rámci hmotného zabezpečení v době pobytu ve škole, je prováděcí vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování, v platném znění, k zákonu č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),v platném znění,  v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví. Příloha 1 výše uvedeného předpisu obsahuje výživové normy.

 

S pozdravem
Olga Johanidesová

oddělení organizace školství