Dotaz na produkty Zlaté Slazení www.cukrstop.cz.
Je u nás skutečně možné propagovat naprostou nezdravost jako zdraví prospěšnou potravinu pro těhotné, nejmenší děti a nemocné – diabetiky? Tvrdit, že jde fruktózou sladit bez výčitek, mít produkt kde na titulní straně obalu je: Sirup se sladidly z rostliny Stévie a přitom v obsahu na prvním místě fruktóza?
Osobně si myslím, že posoudit je třeba produkt nejen z pohledu nutričního ale i legislativního.
Výrobek s názvem Zlaté slazení je stále na trhu, nabízí ho firma na svém e-shopu https://www.zlateslazeni.cz/ , prodává se také v mnoha prodejnách zdravé výživy a některých obchodech s potravinami.
Dodavatel:TANNE TRADE GROUP s.r.o.
Fráni Šrámka 2302/15,
150 00 Praha 5 – SmíchovNa webu https://www.zlateslazeni.cz/ jsou uvedeny tyto skutečnosti:
,,Produkt Zlaté Slazení představuje jedinečné spojení velmi oblíbených sladidel z rostliny Stévie a ovocného cukru. Vyváženou kombinací těchto složek vznikl nový revoluční způsob slazení, který v sobě spojuje hned několik zásadních výhod:
- Nezvyšuje hladinu krevního cukru
- Hodí se pro diabetiky i celiaky
- Je vhodné při redukci hmotnosti
- Mohou ho užívat děti i kojící matky
- Má vysokou sladivost díky Stévii
- Nenese žádnou chuťovou stopu po Stévii
Cukr Stop Zlaté slazení neobsahuje chemické konzervanty, barviva a umělá sladidla. Slouží jako podpůrný prostředek k redukčním dietám a jako doplněk dietní stravy. Sirup má vysokou sladivost, 1 kávová lžička = 1 kostka cukru. Neobsahuje zdroj fenylalaninu, proto ho mohou konzumovat nemocní fenylketonurií a celiakií. Též vhodný pro sportovce, děti, těhotné, kojící matky a diabetiky. Glykemický index 25.”
Složení: fruktóza, pitná voda, steviol glykosidy do 0,5%
Nutriční hodnocení produktu Zlaté slazení – názor SPV
1 – Problematika fruktózy
Fruktóza patří mezi monosacharidy a společně s glukózou tvoří molekulu sacharózy (řepný cukr).Narozdíl od glukózy organismus fruktózu nevyužívá přímo, musí ji nejdříve v játrech konvertovat na glukózu. Někteří lidé nejsou schopni vstřebat fruktózu vůbec (fruktózová malabsorpce).
Přestože tedy fruktóza nevstupuje přímo do krve a nezvyšuje hladinu glykemie po jídle, není její excesivní konzumace bez rizika. Dříve bývala součástí jídelníčku jen fruktóza původem z ovoce, toho však nelze sníst neomezené množství, proto benefity vyplývající z konzumace ovoce převažovaly. Nyní se však fruktóza vyskytuje v řadě potravin a nápojů, často jako levnější náhražka řepného cukru (glukózo-fruktózový nebo fruktózo-glukózový sirup).
Obavy z nadměrného přívodu fruktózy pramení z faktu, že:
– může zvyšovat hladinu VLDL cholesterolu
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673878/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19403641– způsobovat nealkoholické ztukovatění jater
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0168827808001645
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28273805– způsobovat nebo zhoršovat syndrom inzulinorezistence, což může vést k obezitě nebo diabetu.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27194405/– může provokovat přejídání
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23280226– může urychlovat přibírání na váze tím, že indukuje vznik leptinové rezistence
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18703413Vzhledem k všudypřítomnosti fruktózy v běžných potravinách a nápojích, není podle našeho názoru žádoucí její příjem ještě zvyšovat pomocí produktu Zlaté slazení.
2 – Problematika gykemického indexu
Výrobce uvádí na obalu výrobku hodnotu glykemického indexu 25 (GI 25).
Na telefonický dotaz, jak získali číslo, které uvádějí na obalu výrobku, odpovídají, že se jedná o tabulkovou hodnotu, produkt nebyl testován.
3 – Problematika zavádějící informací a vyvolávání falešného pocitu bezpečí
Výrobce na webu příklad uvádí:
,,Chcete se vyhnout konzumaci bílého cukru? Bojujete s chutí na sladké? Už nemusíte! Zlaté Slazení a sirupy v mnoha příchutích Vám pomohou vypustit cukr z Vašeho jídelníčku, aniž byste poznali rozdíl v chuti”.Fakt, že se člověk vyhne konzumaci bílého cukru a nahradí ho cukrem jiným, neznamená žádný benefit. Některé sirupy můžou mít dokonce horší dopad na hladinu krevního cukru. Je tedy krajně nezodpovědné podněcovat ve spotřebiteli falešný pocit jistoty, že pokud nekonzumuje bílý cukr, dělá dobře svému organismu. Sirup Zlaté slazení obsahuje na 100 ml 72 g cukru !!! Pro redukční diety se tedy nehodí.
Zavádějící je též tvrzení:
,,Cukr Stop Zlaté slazení neobsahuje chemické konzervanty, barviva a umělá sladidla.”Steviolglykosidy jsou ve složení, tedy umělé sladidlo obsahuje.
V rámci objektivity je nutno podotknout, že nemůžeme Zlaté slazení popsat jako ,,nezdravé”. Jeho skutečný dopad na zdraví bude záviset na konzumovaném množství a na tom, zda je jídelníček daného člověka zatížen fruktózou z jiných zdrojů či nikoli.
Rozlišování potravin na zdravé a nezdravé nepodporujeme.
4 – Legislativní problematika
Posouzení legislativní správnosti marketingové komunikace a označení výrobku by mě provést odborník na reklamní právo a označování potravin.
Dle našeho názoru komunikace výrobku Zlaté slazení používá nepovolená zdravotní tvrzení, která jsou v rozporu s nařízením EU č. 1924/2006 např.
,,udržuje normální hladinu krevního cukru, je velmi vhodné i pro diabetiky (i celiaky), Doplňte energii zdravě, můžete dětem dopřát sladkou chuť s jistotou, že mlsají zdravě“.Dále pak podle zákona o regulaci reklamy a nařízení EU č. 1169/2011 nesmí reklamou a označováním nabýt spotřebitel dojmu, že potraviny mají zvláštní charakteristické vlastnosti, když ve skutečnosti mají tyto vlastnosti všechny podobné potraviny.
Firma neuvádí, že díky konzumaci sirupu zhubnete, ale že je vhodná při redukci hmotnosti. Toto vyjádření je samozřejmě z odborného hlediska diskutabilní nebo spíše nepravdivé (viz výše), z druhé strany je fakt, že pokud někdo vytvoří dostatečně velký energetický deficit, zhubne přesto, že bude daný sirup konzumovat. Podle našeho názoru je to velmi hraniční.
Komunikace výrobku Zlaté slazení může vyvolávat neopodstatněný dojem, že Zlaté slazení je výrobkem vhodnějším a zdravějším ke slazení než je cukr řepný (např. Zlaté Slazení a sirupy v mnoha příchutích Vám zaručí dostatečný přísun energie k práci nebo sportovním výkonům, aniž byste své tělo zbytečně zatěžovali bílým cukrem) a mohla by být posuzována za klamavou reklamu a označení.
Jak již jme zmínili, vše by musel posoudit expert na reklamní právo a označování potravin.
5 – Cena
140 Kč za 670 ml se nám jeví jako nepřiměřeně vysoká, v podstatě je shodná s cenou medu.
Za SPV vypracovaly:
MUDr. Václava Kunová
Ing. Kamila Toušková
Prof. Ing. Jana Dostálová CSc.